Opublikowane przez:Ewa Orzechowska (EwaO)

Data: 09/10/2019 13:47:30
Kategoria: Targi i Giełdy | Tablica: Targi branżowe | Źródło: ambermart.amberexpo.pl
20. Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii AMBERMART 2019

AMBERMART ODWAŻNIE PATRZY W PRZYSZŁOŚĆ


20. Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii AMBERMART były nie tylko miejscem prezentacji najnowszych trendów jubilerskich oraz platformą biznesowych spotkań wystawców i kupców, ale także areną dyskusji o przyszłości targów i branży bursztynniczej. Jubileusz okazał się idealną okazją do zapoczątkowania zmian.  

Na trwających 3 dni i zakończonych 31 sierpnia targach AMBERMART w gdańskim AMBEREXPO swoją ofertę prezentowało 190 wystawców z 14 krajów – w tym 64 z zagranicy, najwięcej z Litwy, Włoch, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Dominowały w niej wyroby z bursztynu bałtyckiego: biżuteria, upominki i przedmioty dekoracyjne, które swoich odbiorców znajdowały przede wszystkim wśród blisko 2000 kupców z 44 krajów, głównie z Polski, Rosji, Litwy, Chin, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. Ich największym zainteresowaniem cieszyła się biżuteria nowoczesna, unikatowa, atrakcyjna wzorniczo i charakteryzująca się wysoką jakością wykonania. Kupcy z krajów azjatyckich poszukiwali z jednej strony tradycyjnych bursztynowych korali i różańców, z drugiej zaś byli bardziej niż dotychczas otwarci na europejski design: unikatowe, atrakcyjnie zaprojektowane formy biżuteryjne ze srebra zdobione już nie tylko z bursztynem, ale także w połączeniu z kamieniami szlachetnymi i kolorowymi, takimi jak m.in. koral, turkus czy larimar. Nabywcy z Azji wyznaczają nowe trendy nie tylko w jubilerskiej modzie, ale też w handlu, który w coraz większym stopniu przenosi się do Internetu i odbywa się w czasie rzeczywistym.

Zmiany, zmiany, zmiany…
Targi AMBERMART są swoistym lustrem odzwierciedlającym przemiany coraz szybciej zachodzące zarówno na rynku bursztynu, jak i na globalnym rynku biżuterii. Z ich obserwacji wynikła potrzeba wypracowania nowej strategii rozwoju obu edycji bursztynowych targów, która już w najbliższej przyszłości pozwoli umocnić pozycję imprezy na międzynarodowej targowej scenie oraz silniej niż dotychczas promować polską markę biżuterii z bursztynem oraz jej producentów i projektantów, jak również Gdańsk – Światową Stolicę Bursztynu. Zadanie stworzenia długofalowej strategii rozwoju oraz koordynacji jej wdrożenia zarząd Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. powierzył prof. dr. hab. Sławomirowi Fijałkowskiemu, prowadzącemu pracownię Designu Eksperymentalnego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który ma bogatą praktykę w dziedzinie projektowania biżuterii dla renomowanych producentów. Prof. Fijałkowski został kuratorem bursztynowych targów AMBERIF i AMBERMART, zastępując Ewę Rachoń, która jest inicjatorką powstania obu imprez targowych i dyrektorem od początku ich istnienia. Ewa Rachoń pozostanie związana z MTG i bursztynowymi imprezami, pełniąc ważne funkcje w Radzie Programowej Targów oraz dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem.

Pierwsze efekty wdrażania nowej strategii, wstępnie konsultowanej w czasie targów z wystawcami, mają być zauważalne już na 27. Międzynarodowych Targach Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF w marcu 2020 roku. Mają one na celu przede wszystkim podniesienie jakości targów poprzez m.in. podniesienie jakości wizerunkowej, promocyjnej i handlowej hali A oraz Galerii Projektantów, zwiększenie atrakcyjności Gali Amber Look, jak również wypracowanie nowej, skutecznej strategii komunikacji, by poprzez nowoczesny, atrakcyjny wizerunek bursztynu wzbudzić zainteresowanie nowych grup potencjalnych odbiorców wyrobów z bursztynem oraz zachęcić ich do odwiedzenia Gdańska – Światowej Stolicy Bursztynu. – To tylko niewielka część całej serii działań, zmierzających do zauważalnego podniesienia jakości AMBERIFU – być może nawet ponad aktualny poziom, oczekiwany z punktu widzenia handlowego, ale z uzasadnioną nadzieją, że w efekcie końcowym przełoży się to także na znacznie większe zainteresowanie imprezą nowych klientów, mediów i odbiorców spoza odchodzącego powoli do przeszłości tradycyjnego systemu sprzedaży: producent – hurtownik – sklep – konsument – zapowiedział prof. Sławomir Fijałkowski.  

Rynek biżuterii w przyszłości
Zgodne z przewidywaniami badaczy trendów, również tutaj czekają nas zmiany, na które złoży się wiele różnych czynników, m.in. ekonomiczne, społeczne, technologiczne czy polityczne. Kim jest konsument przyszłości? Jaką rolę będzie dla niego pełniła biżuteria? Jak powinna ona wyglądać? Najważniejsze jest jednak pytanie, jak się na te wszystkie zmiany skutecznie przygotować? – Niezbędna jest – już dziś – umiejętność diagnozowania najważniejszych wzorców, zależności i wpływów poszczególnych zjawisk na siebie, ale przede wszystkim umiejętność przekładania tej wiedzy na biznes oraz rozwiązania angażujące konsumentów przyszłości – twierdzi Agnieszka Polkowska, trendwatcherka i strateżka, prowadząca seminarium „Trendy, marketing, design”. Już dziś biżuteria przestaje być tylko ozdobą, stając się w pierwszym rzędzie symbolem statusu i nośnikiem emocji.

Najlepszy produkt na targach AMBERMART
Z nieco innej perspektywy spojrzało na biżuterię międzynarodowe jury, którego członkowie osobiście typowali kandydatów do tytułu Najlepszego Produktu 20. Międzynarodowych Targów Bursztynu i Biżuterii AMBERMART. Pod uwagę brali oni nie tylko jej urodę, ale także nowatorstwo, użyte materiały i techniki jubilerskie oraz jakość wykonania. Spośród 25 wytypowanych prac najlepiej te oczekiwania spełniły dwie. Wisior Breath of Amber autorstwa Marcina Bogusława, który otrzymał Nagrodę Główną, „za przestrzenną, nowoczesną formę z wykorzystaniem technik jubilerskich oraz różnych kamieni, jak również za dobór prostych materiałów i dużą estetykę wykonania”. Wyróżnieniem doceniony został wisior DUO 2 autorstwa Elżbiety i Marka Pawłowskich „za doskonałe wyczucie formy, proporcji i barwy, jak również wysoki kunszt jubilerski i płynne kobiece linie”. – W tym roku na konkurs zgłoszono roku wiele interesujących prac na wysokim poziomie artystycznym i technicznym. Polska ma wielu świetnych projektantów biżuterii z bursztynem, którzy również za granicą są postrzegani jako kreatywni i wyznaczający nowe kierunki rozwoju sztuki złotniczej – podsumował Marcin Tymiński, członek tegorocznego jury, prezes Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych.

Bursztyn i moda
Biżuteria – zwłaszcza ta z bursztynem – stanowi idealne uzupełnienie stroju. Inspiracji, jak efektywnie i efektownie łączyć te dwa elementy, dostarczyły otwierające targi AMBERMART pokazy biżuterii z bursztynem autorstwa Doroty Ceneckiej i A2 Jewellery Ryszard Węsierski w towarzystwie kolekcji ubrań Joanny Weyny (PUDU) – wyrafinowanych, minimalistycznych konstrukcji i designerskich form uszytych z naturalnych tkanin. Biżuteria, w której dominował bursztyn bałtycki w swej najpiękniejszej, naturalnej formie kreatywnie udoskonalonej przez twórcę, cechowała się niepowtarzalnością i lekkością, podkreślanymi użyciem srebrnych i złotych opraw oraz towarzystwem kolorowych kamieni. Charakteryzujący się mnogością odmian barwnych bursztyn, co bardzo często podkreślają projektanci, jest wdzięcznym kamieniem, pięknym w każdej formie – czy to surowy, czy pokryty skórą kory, czy też błyszczący powierzchnią szlifu. Atrakcyjnie prezentuje się zarówno w nowoczesnych oprawach ze srebra i złota, ale też w towarzystwie innych kamieni, dodając całości subtelnej elegancji.

Bursztynowa Mariacka
Bursztyn budzi tak wiele dobrych emocji, że właśnie jemu dedykowane było tegoroczne, 10. Święto Ulicy Mariackiej. Wieńczy ono targi AMBERMART w najpiękniejszy możliwy sposób – poprzez uczestnictwo zarówno kupców i wystawców, jak i wszystkich niezwiązanych z targami miłośników bursztynu w licznych wystawach, koncertach, odczytach, prelekcjach i spotkaniach przygotowanych specjalnie z tej okazji na ulicy Mariackiej – nie bez przyczyny nazywanej także Bursztynową Piątą Aleją. W tym roku była ona jeszcze bardziej bursztynowa niż zwykle – jubileusz był bowiem okazją do uczynienia bursztynu tematem przewodnim i ukazania jego piękna i możliwości na wiele różnych sposobów.

Każdy koniec oznacza również nowy początek. Dla Międzynarodowych Targów Bursztynu i Biżuterii AMBERMART jubileusz 20-lecia był okazją do podsumowania dotychczasowych osiągnięć, ale przede wszystkim do odważnego spojrzenia w przyszłość i efektywnej dyskusji wszystkich zainteresowanych stron o tym, jakie targi bursztynu – AMBERIF i AMBERMART – powinny być. Zarówno Międzynarodowe Targi Gdańskie, jak i branża bursztynnicza stoją w obliczu poważnych wyzwań, których podjęcie w zaistniałej sytuacji rynkowej jest nieuniknione. Na ile udało się im sprostać, okaże się już w przyszłym roku:
na 27. Międzynarodowych Targach Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF oraz
na 21. Międzynarodowych Targach Bursztynu i Biżuterii AMBERMART w centrum kongresowo- wystawienniczym AMBEREXPO w Gdańsku.

PATRONAT HONOROWY:

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Wojewoda Pomorski
Marszałek Województwa Pomorskiego
Prezydent Miasta Gdańska  

AMBERMART 2020 | www.ambermart.pl
Miejsce: AMBEREXPO Centrum Wystawienniczo-Kongresowe, ul. Żaglowa 11, Gdańsk
Organizacja: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
Kontakt: amberif@mtgsa.com.pl | tel. +48 58 55 49 134
Jubinale.com
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookie.